- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Toyota Auris 2,0 D-4D T2+

Dieselbil til langturen


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad skal man med en bil, der kører kortere på literen og koster mere i afgift? Bruge den til det, den er bedst til, naturligvis…

 

Der er gode grunde til, at bilfabrikkerne tilbyder biler med forskellige motoralternativer. Men sædvanligvis handler det i første omgang mest om at vælge mellem diesel og benzin. Sådan er det ikke med en Toyota Auris. For selvom hybrid-teknologien er baseret på benzin, er teknologien så forskellig, at den teknologiske løsning i sig selv er en afgørende faktor. Hos Toyota vælger man med andre ord mellem konventionel benzindrift, dieseldrift eller hybriddrift.

 

Hvorfor diesel?

Vi har tidligere prøvekørt Auris med hybridmotor og i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Auris og Auris Touring Sports også med konventionelle benzinmotorer. Nu var det tid til at gå lidt mere i dybden med Auris 2,0 D-4D, dvs. dieseludgaven af Toyota Auris, i dette tilfælde med en 2-liters 124-hestes turbomotor. Målet var at afdække, hvorfor man skal vælge – eller fravælge – dieselvarianten til fordel for en af de andre.



Dieselbilen udmærker sig ved, i sammenligning med f.eks. hybridudgaven, kun at køre 23,3 km/l i stedet for 26,3. Den koster 2760 kroner i ejerafgift om året i stedet for 580. Og den har 12 hk færre end hybridvarianten. D-4D koster godt nok kun 287.000 kroner med det såkaldte T2+ udstyr mod 308.000 kroner for hybridbilen med det nogenlunde tilsvarende H2+ udstyr, men den har da også kun manuelt gearskifte i stedet for det trinløse automatgear, hybridudgaven tilbyder. Der er altså ikke umiddelbart meget, der taler til dieselvariantens fordel.

 

Sammenligner man D-4D med den konventionelle benzinversion, er forholdet som mellem enhver anden bil, der kan købes med enten diesel eller benzinmotor.

 

Dårligere brændstoføkonomi – eller???

Ud fra den brændstoføkonomiske synsvinkel er hybridbilen umiddelbart at foretrække. Men dieselolie er lidt billigere end benzin, så prisforskellen udligner til dels forskellen i brændstofforbruget. Forskellen i ejerafgift er selvfølgelig til at tage at føle på, og så har hybridbilen fordelen ved en lydløs og yderst komfortabel motorgang.

 

Men det afgørende er, hvad man får i stedet?

 

Dieselbilen støjer lidt mere, men med stabil fart er støjen minimal. Fart præstationerne er overraskende nok bedre. Dieselbilen når 100 km/t på 10 sekunder og topfarten er 200 km/t (versus 10,9 sek og 180 km/t for hybriden) og netop fordi den kan køre så hurtigt, satte vi os for, også at afprøve D-4D på en tysk autobahn.

 

Roligere kørsel og stor trækkraft

To andre faktorer er vigtige bag et dieselvalg: Dieselbilen vejer 215 kg mere end f.eks. 1,3 benzin og 160 kg mere end 1,6 benzinvarianten. Det giver en mere rolig kørsel. Og: Dieselbilen må trække 1,5 tons – hybridbilen må ingenting trække…

 

Hvad angår de funktionelle egenskaber er forskellen minimal. Man har imidlertid med dieselbilen valgt 16” fælge i stedet for eksempelvis de 15” fælge, der er monteret på en hybrid-Auris. Det giver en mindre komfortabel affjedring. Især de mindre ujævnheder absorberes lidt dårligere af de lidt større dæksider. Forskellen er dog så stor, hvilket formentlig kan tilskrives den lidt større vægt (D-4D vejer 35 kg mere end hybridbilen og mervægten ligger hovedsageligt på forakslen).



Sofistikeret baghjulsophæng

Inden højfartsprøven på de tyske autobahns skal man være opmærksom på, at baghjulsophænget er anderledes på Auris med den store 2-liters diesel end på udgaven med den mindre 1,4 liters diesel og tilsvarende 1,3 liters benzinmotor. På Auris D-4D anvendes dobbelte wishbones derude bagtil og derfor kan man ikke sammenligne køreegenskaberne med de billigere modelvarianter.

 

Synd nok, for selvom de mindre ikke kan køre så hurtigt, er det netop ved hastigheder på 200 km/t og derover at en bils sande jeg virkelig kommer til udtryk – når det gælder kørefærdighederne. Vi var ganske enkelt vildt imponerede over, hvor stabilt og sporsikkert Auris’en klarede 200+. Nedad bakke og i medvind ramte vi 210 km/t (på den eksterne GPS-styrede navigator med stort set ingen usikkerhed – på bilens eget speedometer kørte den endnu hurtigere) og køreegenskaberne var fortræffelige.

 

Overraskende god

Den tekniske forklaring er de gode hjulophæng, en passende vægt med overvægt på fronten og en god aerodynamik. Men sandt at sige havde vi ikke tiltænkt en Auris så gode køreegenskaber ved så høj fart – og de er tilsvarende gode, naturligvis ved lavere hastigheder.

 

På det danske vejnet, der ofte er præget af ujævn asfalt, er Auris D-4D også god, trækkraften ud af kurverne er glimrende, men det er på plan asfalt og landevejs/motorvejsfart den gør sig bedst.

 

Derfor: Skal Auris’en køre meget og også gerne hurtigt, skal den ofte køre med læs og skal man have mulighed for at trække en anhænger, er D-4D det indlysende valg blandt de mange varianter.


En svaghed ved en dieselmotor er lang opvarmnings tid, som især er et problem om vinteren. Det har man løst ved elektrisk at booste opvarmningen ved tryk på en knap.

Toyota Auris D-4D i Motorradioen


 


Model:

Toyota Auris 2,0 D-4D T2+

Listepris:

Kr. 286.990

Motor:

4 cyl. 2,0 turbodieselmotor. 124 hk. 360 Nm ved 1600-2400 o/min. 6 trins man. gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,0 sek/200 km/t/

23,3 km/l /112 g/km

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

360 liter

Div. udstyr:

ABS. ESC. EBD. EBA. Hill-start. Tågeforlygter. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri start. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. P-sensor. Bakkamera. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt